Bedrijf, vereniging of overheid, allen komen ze wel eens in een fase waarin veranderingen zich aandienen : een fusie, een verjonging binnen het bestuur, uitbreiding van de activiteiten of aanboren van een nieuwe sector, aanpassingen aan het openbaar domein, een generatiewissel binnen het bedrijf,...
Op til zijnde veranderingen kunnen echter aanleiding geven tot onzekerheid, spanning, verstarring,... De eerste reactie van een aantal al dan niet rechtstreeks betrokkenen zou dus wel eens negatief kunnen zijn: verzet, vechten voor de status quo,...
Een pro-actieve aanpak om het nodige draagvlak te creëren kan veel problemen, ergernis, tijdverlies en mogelijks zelfs juridische twisten voorkomen. Wat zijn de verwachtingen en vooroordelen die leven ten opzichte van de voorgenomen veranderingen, waarom is verandering nodig, wat kunnen de veranderingen bieden voor de betrokkenen, wat willen zij absoluut behouden uit het verleden, wat kan beter, hoe kan dit dan gerealiseerd worden in het nieuwe project, wat zijn de verzuchtingen en verwachtingen van de diverse stakeholders,... Ook hier kan een bemiddelaar aan de slag om communicatiestoornissen te voorkomen en alle belangen aan de oppervlakte te laten komen om vervolgens de zoektocht naar synergie te begeleiden en het het tot stand komen van een zo breed mogelijk gedragen nieuwe situatie te faciliteren.
De kans op het ontstaan van een echt conflict naar aanleiding van de implementatie van de verandering wordt zo aanzienlijk verkleind, mogelijks zelfs volledig weggewerkt.